Sunday 28 April 2019

Istanbul - Bursa - Madinah - Mekah Day 14 (21 December 2018)



So hari ni dah nak balik dah. Dalam hati sayuuuu sangat-sangat. Awal-awal pagi dah pergi Tawaf Wida'. Sebelum tawaf ada macam nak snap gambar banyak-banyak kat Masjidil Haram, tapi tak ada mood. Sebab rasa sedih tu lagi melampau dari nak rasa nak amek gambar tu. Hurmmmm... Dalam pada tawaf tu, doa banyak-banyak ni, supaya diberi peluang lagi dan lagi untuk menjadi tetamu Allah di Tanah Haram ni.

Settle Tawad Wida', balik hotel sebab nak masukkan beg semua dalam bas. Tunggu punya tunggu, tak nampak Cik Nah and Cik Burn. Risau weyh.. Sebab semua orang dah tunggu dalam bas. Ustaz cakap tak apa, kita tunggu. Finally, nampak juga mereka, and rupa-rupanya Cik Burn terpaksa tolak Cik Nah and Isyraf atas wheelchair sebab Cik Nah pun demam panas tak larat nak jalan. Kesian mereka. Tu yang menyebabkan mereka lambat. Plus Cik Burn kena kemas semua beg sebab Cik Nah memang tak larat langsung. Dugaan. Cik Burn sampai sakit pinggang lah tolak wheelchair. Memang pun, kalau tak biasa, memang akan terasa sakit pinggang. Sebab Wawa tolak Mak Itam pun, ada terasa sakit pinggang, but its ok. Janji semua berjalan lancar.

So dalam perjalanan nak ke airport tu, bas singgah tepi jalan untuk tengok unta. Hehe.. Sengehhhhhh... Tapi Fendi tak bagi pegang-pegang unta. Dia kata dah la tak sihat, nanti jadi apa-apa, lagi masalah. Ok fine, dari jauh pun belasah je. Janji ada 😃






Setiba di airport, ade petugas tolong uruskan luggage kami semua sampai ke dalam airport. Dan kami juga diberikan packed lunch. Makan mana yang mampu je.

Di airport

Tengok budak kecik tu kacau Cik Lah dia video call dengan Pak Teh.
Dia kalau geram dengan orang, dia akan picit tarik pipi orang. Hahaha 😂


Ni air zam-zam. Setiap orang akan dapat 1 botol air zam-zam
Balik beg akan jadi sangat berat tau. Sebabnya kami beli kurma ajwa je dah 5kg. Hahaha. Dengan pakaian-pakaian baru, souvenir lagi, macam-macam la. Beranak-pinak bag tu jadinya.

Kat airport baru ada peluang nak makan Al-Baik ni. Huhu~
The best in Saudi Arabia katanya.

Tapi makan tak habis sebab tak lalu nak makan. Tekak tak selesa.


Kami transit di Istanbul. Masa kat Istanbul, everyone melepet! Majority demam! Huhu~



You guys imagine, sepanjang perjalanan, lama gila Wawa tidur. Sampai skip semua makanan yang airline provide. Lama weyh!!! Cuma last meal je Wawa makan. Maka, berakhirlah perjalanan umrah kami pada kali ini. InsyaAllah, akan diusahakan untuk Haji dan umrah seterusnya. Alhamdulillah atas segala nikmat ini. Yang paling penting, sebab dapat pergi dengan orang-orang yang Wawa sayang.

Ni saiz air zam zam. 5 liter rasanya. 


Ok, jika ada lagi pengalaman baru, nanti Wawa sharekan kat sini k. Thank you for reading all these. I really appreciate it. I hope sedikit sebanyak, entries ni dapat memberikan panduan untuk mereka-mereka yang bakal menunaikan umrah dan memberikan motivation untuk kita berusaha lebih sikit untuk sampai ke sini. Dengan setiap usaha dan doa, insyaAllah ada rezeki anda semua untuk menunaikan Umrah. 

💗💗💗💗💗💗

No comments:

Post a Comment