Sunday 28 April 2019

Istanbul - Bursa - Madinah - Mekah Day 10 (17 December 2018)



Around 8.30 pagi macam tu, kami semua dah siap tunggu kat lobby hotel untuk meneruskan dengan umrah ke-2. Alhamdulillah, bas dapat berhenti betul-betul depan hotel untuk ambil jemaah yang nak bermiqat. Dah penuh perut bas, zassss, bergoleklah tayar bas menuju ke Masjid Tana'im.


Ni di bahagian dalam Masjid Ja'ranah, tempat lelaki. Picture taken by my husband.




Dan settle bermiqat, bas terus bawa jemaah ke area berdekatan hotel, then dari hotel kami berjalan untuk menunaikan umrah ke-dua. Alhamdulillah umrah kali ke-dua ni dah mahir dah step nak menunaikan umrah, Sebab basically step semuanya mudah-mudah. Ada 2 perkara yang akan menjadikannya mudah. 
  1. Jika kita diiringi oleh mutawwif dan menggunakan transmitter
  2. Jika kita menggunakan buku panduan umrah tu. Sebab bacaan semua sebiji-sebiji dan sangat tersusun. Nak tahu flow tawaf keberapa pun sangat mudah jika kita baca sendiri dari buku tu. 






Oh siapakah di sana, baju biru warna muda, pakai kaca mata oh bergayaaaa ✨✨✨

One with Ustaz Faruqi :)
Alhamdulillah, walaupun di bawah terik matahari, tak terasa panasnya tu. Tapi sunburn tu for sure la. Hehe. Walaupun terik, tak terasa penatnya. Jom kita ke Safa pula.

Ni signboard menuju ke Safa untuk Sa'i. Besar dan senang nak nampak oleh jemaah.

Towards Al-Safa

Di tempat Sa'i
Haa.. meh nak share sikit cerita Sa'i. Nampakkan kat dalam gambar di atas, belakang tu ada lampu hijau. Itu adalah indicator untuk jemaah lelaki berlari-lari anak. Lampu ni pun menyebabkan kerja-kerja umrah menjadi mudah sebab jemaah dah tau kat mana nak berlari-lari anak tu. And the best part kat lampu hijau ni adalah untuk budak kecil. My cousin cenonet sorang tu, bila part lampu hijau ni, berlumba-lumba dia dengan abah nya lari tengok siapa sampai dulu :D So terpaksa lah abahnya baca segalanya on his own tanpa ikut mutawwif. Sekurang-kurangnya budak kecil tu tak bosan jalan je 😆

Masa buat Sa'i ni, Wawa tak ingat kumpulan dari mana. But I think from Indonesia. Dia punya jemaah, buat line macam berkawad (but kawad ade 3 to 5 lines kan, diorang ampai nak tutup the whole line), baca ramai-ramai, kuat-kuat. Punya la semangat. Huhu~ Macam-macam cara buat tawaf dan sa'i ada. 



P/S: WHEELCHAIR 

Untuk yang naik wheelchair, jangan risau. Anda tak perlu pun menggunakan laluan yang sama seperti yang berjalan kaki ni. Kat tengah-tengah, tempat yang sama, ada ruang untuk wheelchair. Cuma kena hati-hati sikit, sebab ada tukang tolak wheelchair upahan tu, diorang tolak macam bawa formula 1. Risau terlanggar je. And ada lagi 1 tip untuk yang berkerusi roda, kalau ada yang ditolak oleh anak-anak, naik ke tingkat 1 dan ke atas. Sebabnya, kat tingkat bawah tu, tempat untuk pusing macam berbukit sikit, risau nanti ada yang tak larat nak menolak naik atas bukit tu. Kalau kat tingat atas, semua rata.

Ha, lorong tengah-tengah tu untuk yang naik wheelchair. Yang ni kat tingkat atas ya.




Nanti di entry umrah ke-3 Wawa letak gambar bukit kecil tu :) Dah habis Sa'i, bercukur, maka selesailah umrah ke-2 kami.

Dah selesai, kami habis umrah ke-2 masa tu dah nak dekat masuk waktu solat fardhu Zohor. Then we just wait for a while untuk solat berjemaah, lepas tu baru balik hotel.

While waiting for Zohor



Dah sampai hotel, makan timeeee...

Budak kecik ni suka betul dia makan roti with butter & sugar.
Maka, itulah perkongsian untuk harini ya. Jumpa in next entry....

No comments:

Post a Comment